
zaterdag, november 13, 2004
Fotojournalist gedood op Filipijnen

In this photo released by Mindanews Saturday, Nov. 13, 2004, photojournalist Gene Boyd Lumawag walks during a coverage in Davao city, southern Philippines in March, 2004. Lumawag, photo editor for the independent Filipino news agency MindaNews, was shot in the head Friday while on his way to take pictures in the volatile southern province of Jolo.
By the count of a local media organization, Lumawag would be the 48th journalist killed since democracy was restored in the Philippines in 1986 and the ninth killed this year. A member of the al Qaeda-linked Abu Sayyaf was identified by witnesses as being behind the murder.
Gene Boyd Lumawag (26) was in december 2003 deelnemer aan het Asia-Europe Forum for Young Photographers 2003 in Amsterdam.
Veel aandacht voor fotografie op ARTE
Vanavond weer veel leuks op de Frans-Duitse culuurzender ARTE.
Om 20.15 worden twee nieuwe afleveringen van Contacts uitgezonden, en wel met Wolfgang Tillmanns en Martin Parr.
Zie hier een voorproefje.
Om 23.30 in Metropolis: Johannes Hepp.
Er war in Tel Aviv, Rom und Buenos Aires. Er hat eine Straßenkreuzung bei Ground Zero fotografiert und die Münchner Theresienwiese, 24 Jahre nach dem verheerenden Bombenanschlag von 1980. Johannes Hepp macht Aufnahmen von Orten, an denen Schreckliches passiert ist, der Münchner Fotograf setzt die Schauplätze des Terrors in Szene - in Einzelaufnahmen, die er später am Computer in flache 360-Grad-Panorama-Fotos verwandelt.
Seit 2003 arbeitet der gebürtige Freiburger an seiner Fotoserie: "The Days After" (Die Tage danach). Benannt hat er sie nach dem Kinofilm „The Day after“, der 1983 eine Nuklearkatastrophe in Kansas City thematisierte. Jetzt werden seine Bilder international ausgestellt: ab 23. Oktober in der Ffotogallery in Cardiff, ab 2. November im Centro Cultural de San Martin in Buenos Aires.
Sabine Willkop hat den 35-jährigen Fotografen in Cardiff bei der Ausstellungseröffnung getroffen.
Om 20.15 worden twee nieuwe afleveringen van Contacts uitgezonden, en wel met Wolfgang Tillmanns en Martin Parr.
Zie hier een voorproefje.
Om 23.30 in Metropolis: Johannes Hepp.

Er war in Tel Aviv, Rom und Buenos Aires. Er hat eine Straßenkreuzung bei Ground Zero fotografiert und die Münchner Theresienwiese, 24 Jahre nach dem verheerenden Bombenanschlag von 1980. Johannes Hepp macht Aufnahmen von Orten, an denen Schreckliches passiert ist, der Münchner Fotograf setzt die Schauplätze des Terrors in Szene - in Einzelaufnahmen, die er später am Computer in flache 360-Grad-Panorama-Fotos verwandelt.
Seit 2003 arbeitet der gebürtige Freiburger an seiner Fotoserie: "The Days After" (Die Tage danach). Benannt hat er sie nach dem Kinofilm „The Day after“, der 1983 eine Nuklearkatastrophe in Kansas City thematisierte. Jetzt werden seine Bilder international ausgestellt: ab 23. Oktober in der Ffotogallery in Cardiff, ab 2. November im Centro Cultural de San Martin in Buenos Aires.
Sabine Willkop hat den 35-jährigen Fotografen in Cardiff bei der Ausstellungseröffnung getroffen.
Fotografen klagen Diaz en Timberlake aan
Twee fotografen hebben een aanklacht ingediend tegen Cameron Diaz en Justin Timberlake wegens mishandeling. De fotografen claimen dat het celebrity-duo hen voor de deur van een hotel in Hollywood te lijf ging en een van hun camera's probeerde af te pakken.
De blonde actrice zou volgens de aanklacht op een van de fotografen zijn afgerend, pakte hem bij zijn trui, sloeg hem in zijn nek, graaide zijn camera van zijn nek en stopte die in haar tas. Timberlake en Diaz hebben in een reactie laten weten dat ze handelden uit zelfverdediging en werden geprovoceerd door de twee mannen.
Volgens de actrice en de zanger werden zij 'in een hinderlaag aangevallen, toen zij in een donkere, verlaten straat plotseling tevoorschijn sprongen'. Diaz zou nadat zij de ene camera had bemachtigd achter de andere fotograaf aangerend zijn om ook zijn fototoestel te pakken. De afgepakte camera is inmiddels bij de politie ingeleverd.
Bron: Novum.
De blonde actrice zou volgens de aanklacht op een van de fotografen zijn afgerend, pakte hem bij zijn trui, sloeg hem in zijn nek, graaide zijn camera van zijn nek en stopte die in haar tas. Timberlake en Diaz hebben in een reactie laten weten dat ze handelden uit zelfverdediging en werden geprovoceerd door de twee mannen.
Volgens de actrice en de zanger werden zij 'in een hinderlaag aangevallen, toen zij in een donkere, verlaten straat plotseling tevoorschijn sprongen'. Diaz zou nadat zij de ene camera had bemachtigd achter de andere fotograaf aangerend zijn om ook zijn fototoestel te pakken. De afgepakte camera is inmiddels bij de politie ingeleverd.
Bron: Novum.
vrijdag, november 12, 2004
Guus Dubbelman spreekt
Als ik nooit een digitale foto had hoeven nemen, was me dat lief geweest.
Veel collega's zijn er anders door gaan fotograferen. Ze filmen in feite fotobeelden. Ik ben er zeker van dat ze daardoor minder kritisch kijken. De klassieke fototechniek dwong meer tot scherp selecteren, kijken en aanvoelen.
De kwaliteit van digitale foto's laat over het algemeen te wensen over. Ze lijken op elkaar en missen karakter en sfeer.
Een digitaal beeld bestaat niet eens. Nullen en enen kun je niet vastpakken. Je kunt ze alleen maar samenstellen en oproepen. Dat geeft een digitale foto iets vluchtigs, iets oneigenlijks.
Een dia die met een kleinbeeld spiegelreflex is geschoten heeft ongeveer 52 megapixels.
Ik vind dat je niets werkelijk mag manipuleren in een beeld. Een bal in een foto plakken waar hij in het echt niet is geweest, is uit den boze. Eén van de grootste uitdagingen van de fotojournalistiek is om de realiteit, het werkelijke beeld te bewaren.
Guus Dubbelman
Veel collega's zijn er anders door gaan fotograferen. Ze filmen in feite fotobeelden. Ik ben er zeker van dat ze daardoor minder kritisch kijken. De klassieke fototechniek dwong meer tot scherp selecteren, kijken en aanvoelen.
De kwaliteit van digitale foto's laat over het algemeen te wensen over. Ze lijken op elkaar en missen karakter en sfeer.
Een digitaal beeld bestaat niet eens. Nullen en enen kun je niet vastpakken. Je kunt ze alleen maar samenstellen en oproepen. Dat geeft een digitale foto iets vluchtigs, iets oneigenlijks.
Een dia die met een kleinbeeld spiegelreflex is geschoten heeft ongeveer 52 megapixels.
Ik vind dat je niets werkelijk mag manipuleren in een beeld. Een bal in een foto plakken waar hij in het echt niet is geweest, is uit den boze. Eén van de grootste uitdagingen van de fotojournalistiek is om de realiteit, het werkelijke beeld te bewaren.
Guus Dubbelman
Nikon: winst verdriedubbeld
Nikon said fiscal first-half profit more than tripled on demand for chipmaking equipment and digital cameras.
Net income probably totaled 7.8 billion yen ($74 million) in the six months ended Sept. 30, up from 2.05 billion yen a year earlier and better than the Tokyo-based company's 3 billion yen forecast, Nikon said today in a preliminary earnings release.
Digital cameras such as the company's D70, which features detachable lenses, helped boost profit, the company said.
First-half sales rose 30 percent to 312 billion yen from 240.9 billion yen a year earlier but fell short of the company's 320 billion yen forecast, Nikon said in the statement.
Net income probably totaled 7.8 billion yen ($74 million) in the six months ended Sept. 30, up from 2.05 billion yen a year earlier and better than the Tokyo-based company's 3 billion yen forecast, Nikon said today in a preliminary earnings release.
Digital cameras such as the company's D70, which features detachable lenses, helped boost profit, the company said.
First-half sales rose 30 percent to 312 billion yen from 240.9 billion yen a year earlier but fell short of the company's 320 billion yen forecast, Nikon said in the statement.
Deze week hebben persorganisaties met de Eredivisie C.V. overlegd over het aanstellen van een mediator, zoals op 28 oktober aanbevolen door de rechter in het kort geding van de pers tegen de koepel van de voetbalclubs. De Eredivisie C.V. wil fotografen verbieden om uit een stadion foto's te versturen naar andere media dan (online) kranten en tijdschriften.
donderdag, november 11, 2004
Fotograaf neergeschoten in Irak

foto Namir Noor-Eldeen
A masked insurgent carries a police flak jacket and rocket propelled grenade launcher after a police station was attacked in Mosul, November 11, 2004. Insurgents set police stations ablaze, stole weapons and brazenly roamed the streets of Mosul on Thursday as Iraq's third largest city appeared to be sliding out of control, residents said. The photographer was shot in the leg and wounded after the picture was taken.
Geert van Kesteren op tv
Vanavond te gast in Barend en van Dorp: Fotojournalist Geert van Kesteren.
Van Kesteren was van mei 2003 tot april 2004 voor het Amerikaanse tijdschrift Newsweek in Irak en bracht de dagelijkse realiteit indringend in beeld in het fotoboek 'why mister, why?'
Van Kesteren zal binnenkort worden gekozen tot Fotojournalist van het Jaar 2004.
Oops, verraad ik nu iets? Zet u daar toch alvast uw geld maar op in. Het is een sure bet voor wie de jurysamenstelling ziet. Afgezien van zijn kwaliteiten: Met je dikste vriendjes in de jury kan die prijs je niet ontgaan. So much for objectivity.
Citaat van een andere Nederlandse fotojournalist: Inzenden doe ik sowieso niet. Ik maak liever een wandeling.
Van Kesteren was van mei 2003 tot april 2004 voor het Amerikaanse tijdschrift Newsweek in Irak en bracht de dagelijkse realiteit indringend in beeld in het fotoboek 'why mister, why?'
Van Kesteren zal binnenkort worden gekozen tot Fotojournalist van het Jaar 2004.
Oops, verraad ik nu iets? Zet u daar toch alvast uw geld maar op in. Het is een sure bet voor wie de jurysamenstelling ziet. Afgezien van zijn kwaliteiten: Met je dikste vriendjes in de jury kan die prijs je niet ontgaan. So much for objectivity.
Citaat van een andere Nederlandse fotojournalist: Inzenden doe ik sowieso niet. Ik maak liever een wandeling.
woensdag, november 10, 2004
Iran bars four photographers from exhibiting 'insulting' work in Paris

A man stands beside photographs by Iranian artist Shadi Ghadirian at the Paris Photo exhibit. foto George Spooner.
Iran has blocked four local photographers from exhibiting some of their work in Paris after certain pictures were deemed to be "against Islamic values and mocking the image of Iranian women."
Sources close to the dispute said Tehran's state-run Museum of Contemporary Art had been due to support the photographers by paying for the packing and shipping of their work so it can appear at the Paris Photo exhibition at the Carrousel du Louvre from November 11-14.
"When the museum sponsors the works it has certain authorities," a spokesman for the museum, Farhad Badpa, told AFP. "The works that were against Islamic values or mocked the image of Iranian women were ommitted. Other works by these artists that did not insult Islamic values were sent to the exihibition."
The four photographers are Shadi Ghadirian, Ramin Haerizadeh, Yalda Moayeri Amiri and Arash Hanai. "The museum has offered me no explanation," complained Ghadirian, whose photos feature women clad head to toe in the traditional chador with housekeeping objects -- such as pots, kettles and irons -- for a face.
"These pictures are reflecting me as an Iranian woman," she asserted. "How can I insult and ridicule my own sex? I do not show anything that crosses the red lines like faces or flesh in my work."
This year the Paris Photo exhibition features 105 galleries from 16 countries.
Bron: AFP.
Wij staan tesaam voor het gericht
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.
H.M. van Randwijk
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.
H.M. van Randwijk
dinsdag, november 09, 2004
At Paris Photo, a focus on the power of women
The loss of three towering 20th-century figures - Henri Cartier-Bresson, Helmut Newton and Richard Avedon - casts a somber shadow over Paris Photo. But the international photography fair, which opens on Thursday at the Carrousel du Louvre, puts the recent deaths of these famous and iconic photographers into a historical perspective.
The spontaneous record of 20th-century life from the French photographer and Newton's steely, sophisticated eroticism have left their thumbprints on photography. Yet a young generation has long since been searching for a fresh approach after the tyranny of photojournalism in the postwar years. Nor does this generation aspire to a glossy, stylized perfection.
Lees meer in de International Herald Tribune.
The spontaneous record of 20th-century life from the French photographer and Newton's steely, sophisticated eroticism have left their thumbprints on photography. Yet a young generation has long since been searching for a fresh approach after the tyranny of photojournalism in the postwar years. Nor does this generation aspire to a glossy, stylized perfection.
Lees meer in de International Herald Tribune.
De Hilversumse politie speurde gistermiddag naar een ongeveer dertigjarige blote vrouw en een man die naaktfoto's hadden gemaakt in onder meer een lingeriezaak in de Kerkstraat.
De lingeriewinkel was nog maar net open toen het stel binnenkwam. Voor de verkoopster het goed en wel in de gaten had, wierp de geblondeerde vrouw haar lange roze lakjas af en begon zij slechts gekleed in een paar sandalen met hoge hakken tussen de topjes te poseren voor de man met zijn camera.
Het was voor een pornosite op het internet vertelden zij de verbouwereerde verkoopster. Die stelde zich pontificaal tussen de 1.80 meter lange blote dame en de fotograaf op en bonjourde het stel naar buiten. Tot verbazing van voorbijgangers gingen zij voor de etalage nog even door met hun naaktfotografie om vervolgens te verdwijnen.
Even later werden ze weer gesignaleerd bij het benzinestation onderaan de Vaartweg. De vrouw huppelde er eventjes bloot tussen de benzinepompen door, trok haar roze lakjas weer aan en verdween met de fotograaf in een donkerrode Volvo.
Bron: Gooi- en Eemlander
De lingeriewinkel was nog maar net open toen het stel binnenkwam. Voor de verkoopster het goed en wel in de gaten had, wierp de geblondeerde vrouw haar lange roze lakjas af en begon zij slechts gekleed in een paar sandalen met hoge hakken tussen de topjes te poseren voor de man met zijn camera.
Het was voor een pornosite op het internet vertelden zij de verbouwereerde verkoopster. Die stelde zich pontificaal tussen de 1.80 meter lange blote dame en de fotograaf op en bonjourde het stel naar buiten. Tot verbazing van voorbijgangers gingen zij voor de etalage nog even door met hun naaktfotografie om vervolgens te verdwijnen.
Even later werden ze weer gesignaleerd bij het benzinestation onderaan de Vaartweg. De vrouw huppelde er eventjes bloot tussen de benzinepompen door, trok haar roze lakjas weer aan en verdween met de fotograaf in een donkerrode Volvo.
Bron: Gooi- en Eemlander
Sex sells (cameras)?
Canon this morning announced a multiyear endorsement deal with Maria Sharapova. The partnership includes global advertising, retail promotions and events.
(Maria Sharapova krijgt 6 miljoen dollar voor deze deal. Zodat u weet waar uw geld blijft als u een camera van Canon koopt...)
Commentaar op sportsshooter.com:
All the money in the world spent on paying famous people to endorse products that they have never and likely will never use is meaningless. Credibility with professional shooters is not going to come from selling sex in the form of a young tennis star.
(Maria Sharapova krijgt 6 miljoen dollar voor deze deal. Zodat u weet waar uw geld blijft als u een camera van Canon koopt...)
Commentaar op sportsshooter.com:
All the money in the world spent on paying famous people to endorse products that they have never and likely will never use is meaningless. Credibility with professional shooters is not going to come from selling sex in the form of a young tennis star.
maandag, november 08, 2004
Pom Pom Pompidou
Wat aardig dat musea en galeries mij vanuit het buitenland telkens vrijkaartjes en uitnodigingen voor openingen toesturen. Dat doen (in mijn geval) Nederlandse instellingen zelden of nooit. Misschien een extra reden om te emigreren...


zondag, november 07, 2004
GIJ ZULT NIET DODEN
"Zijn ze soms vergeten dit gebod in de Koran op te nemen? Wat bezielt iemand om een man dood te schieten, te steken en zijn lijk ook nog eens te trappen? Ik ben nog steeds verbijsterd. De dag waarop Theo werd vermoord heb ik nog gedacht: nu komt er een reactie, nú gaan we er iets aan doen, maar dan hoor ik Job Cohen die wil dat we de boel bij elkaar houden en dan ben ik bang dat we weer in oeverloze praatsessies terecht zullen komen. Ik wíl helemaal niet bij elkaar gehouden worden met fundamentalisten. Waarom moeten die honderdvijftig moslim extremisten permanent door AIVD in de gaten worden gehouden? Als ze zo extreem zijn, waarom doen we daar dan niets aan? Zet ze het land uit, dan hoef je ze ook niet meer in de gaten te houden. Waarom worden die jongeren in de Amsterdamse Diamantbuurt, die de hele wijk terroriseren, niet opgepakt en vastgezet? Waarom moeten we begrip tonen voor imams die niet eens Nederlands spreken en hun gehoor opzwepen met vrolijke teksten over het slaan van je vrouw en het stenigen van homo's? Ik heb begrepen dat er duizenden extremisten in Nederland wonen. Wat willen die mensen? Ons tot de islam bekeren? Dat zal niet lukken. Een eigen land? Dat hebben ze toch? Waarom gaan ze niet naar Marokko, in plaats van hier onze columnisten om zeep helpen om te bewijzen hoe extreem ze zijn? Ik heb helemaal niets tegen de gewone moslim die hier werk en leeft, maar door dit soort gebeurtenissen wordt het wel steeds moeilijker om -zoals de politici zeggen- 'het hoofd koel te houden.' Ik vraag me af wie de baas is in dit land. Wij zijn het in ieder geval al lang niet meer. De angst, de terreur, de extremist regeert. Volgens Theo vormden de uitwassen van de islam de grootste bedreiging van Nederland. Hij heeft op een afschuwelijke manier gelijk gekregen."
Heleen van Royen in Trouw.
Heleen van Royen in Trouw.